Επίσκεψη σε Ferrari / Lamborghini / Mostra Scambio

 

13/04/2016


Είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ, τις πρώτες μέρες του Απριλίου, αρχικά το μουσείο της LAMBORGHINI στην κομώπολη ST. AGATA BOLOGNESE όπου και η έδρα της, κατόπιν το μουσείο της FERRARI στο MARANELLO και τέλος την έκθεση παλαιών αυτοκινήτων / διτρόχων / ανταλλακτικών / μοντελισμού / βιβλίων, γνωστή ως MOSTRA SCAMBIO, στο REGGIO EMILIA.


 



Όλες οι τοποθεσίες βρίσκονται στην Emilia Romagna της Βόρειας Ιταλίας, σχετικά κοντά στην Bologna (πρωτεύουσα της E.R.).

Η περιοχή αυτή αποκαλείται από τους Ιταλούς «paese dei motori», δηλαδή χώρα των μηχανών / κινητήρων, φέρνοντας στον νου το αντίστοιχο της Silicon Valley των υπολογιστών στην Καλιφόρνια. Δικαιολογημένα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο μάλιστα και όχι στενά ιταλικό, μιας και σε ακτίνα λίγων χιλιομέτρων δραστηριοποιούνται και άλλες παγκοσμία γνωστές φίρμες, με πρώτη τη MASERATI.


Πλησιάζοντας στην St. Agata Bolognese καταλαβαίνεις ότι ήδη βρίσκεσαι σε κάποιο ξεχωριστό μέρος, από τον ήχο των δωδεκακύλινδρων πολύστροφων κινητήρων που ο ήχος τους προηγείται της θέας των βολίδων που δοκιμάζονται στους γύρω δρόμους. Κατόπιν, η εικόνα του βιομηχανικού συγκροτήματος, μεγάλου για εργοστάσιο παραγωγής τόσο μικρού αριθμού αυτοκινήτων.


 



Τα εκθέματα του μουσείου αγκαλιάζουν όλόκληρη την ιστορία της εταιρείας που ίδρυσε ο Ferruccio Lamborghini (που την υπογραφή του θα δουν οι επισκέπτες της ΟΡΚΑ στην οδό Χαϊμαντά να κοσμεί αντικείμενο της Lamborghini). Τα λόγια είναι περιττά. Το μόνο που μπορώ να προσθέσω είναι ότι η οπτική επαφή τέτοιων αυτοκινήτων δεν συγκρίνεται με την απεικόνησή τους σε φωτογραφίες. Είναι εμπειρία που αποτυπώνεται για πάντα.


Αντίστοιχη εικόνα και στη Ferrari. Η διαφορά έγκειται στο μέγεθος και, αν θέλετε, στη συγκίνηση που γεννιέται από τον συνειρμό της αγωνιστικής ιστορίας και των διακρίσεων της εταιρείας. Εκεί, εκτός από τα αυτοκίνητα, πληροφορείται κάποιος και για τους τίτλους και τις άλλες διακρίσεις της Ferrari, αντικρίζει το γραφείο καθώς και προσωπικά αντικείμενα του ιδρυτή της, έχει τη δυνατότητα να μπει σε Formula 1 που αιωρείται και με τον προσομοιωτή να δοκιμάσει τις ικανότητές του σε προσομοίωση της Monza.


Το εστιατόριο όπου έτρωγε τα μεσημέρια ο μεγάλος Enzo βρίσκεται πάντα στη θέση του, σε απόσταση διακοσίων μέτρων, πάντα στη διάθεση των πεινασμένων μετά από την κοπιαστική ξενάγηση επισκεπτών του μουσείου.


Η ετήσια έκθεση στο Reggio Emilia δεν είναι η μεγαλύτερη της Ιταλίας, ιδιαίτερα για τα αυτοκίνητα που δεν ξεπερνούσαν τα εκατό. Είναι, ωστόσο, ενδιαφέρουσα, ιδιαίτερα για τους λάτρεις των παλαιών δικίκλων. Άλλωστε, η οδήγηση (με νοικιασμένο αυτοκίνητο) στην ευρύτερη περιοχή, είναι από μόνη της μια εμπειρία που σου θυμίζει πόσο μακριά βρισκεται η Ελλάδα, οδηγικά μιλώντας, από τη Βόρειο Ιταλία. Η μακρόστενή Αδριατική που μας χωρίζει θα μπορούσε να είναι ωκεανός.

Γιάννης Χόλης


Σαλόνι της Γενεύης 2016


08/03/2016


Η καρδιά της αυτοκίνησης

Από την Πέμπτη 3/3, η καρδιά της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας χτυπά στη Γενεύη. Μέχρι την 13η Μαρτίου, η ελβετική πόλη αποτελεί το παγκόσμιο κέντρο της αυτοκίνησης. Η μεγάλης εμβέλειας ετήσια Έκθεση Αυτοκινήτου, είναι αναμφισβήτητα το κορυφαίο γεγονός και φέτος στο χώρο του αυτοκίνητου. Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσιάζουν εκεί ότι πιο καινούργιο ετοίμασαν τους τελευταίους μήνες. Οι περίπου 700 χιλ. επισκέπτες που αναμένονται, από 110 χώρες παρακαλώ, απολαμβάνουν μία τετράτροχη πανδαισία, περί τα 900 αυτοκίνητα, στο Εκθεσιακό Κέντρο Palexpo με τις 7 αίθουσες των 77.323 τ.μ. Μετέχουν 200 εκθέτες από 30 χώρες. Περισσότεροι από 10.000 εκπρόσωποι του τύπου, από


90 ώρες, είχαν ένα βαρύ πρόγραμμα με 70 (!) συνεντεύξεις τύπου μέσα στις δύο δημοσιογραφικές ημέρες της έκθεσης.


Συνολικά 120 παγκόσμιες και πανευρωπαϊκές πρεμιέρας κατεγράφησαν φέτος στη Γενεύη. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε οχήματα με εναλλακτικές μορφές ενέργειες και σχεδόν μηδενικούς ρύπους, σε εντυπωσιακά μοντέλα εκατοντάδων ίππων, που απλά μας κάνουν να ονειρευόμαστε, στις τάσεις για τα μελλοντικά δημιουργήματα των αυτοκινητοβιομηχανιών και τη μείωση του κόστους χρήσης. Ξεχωρίσαμε ακόμη την σημαντική στροφή προς αυτοκίνητα ενός η σχεδόν ενός όγκου, που προσφέρουν μικρομεσαίες διαστάσεις, μεγάλους χώρους και παράλληλα, περαιτέρω εξάπλωση του υποκυβισμού. Με μικρότερο κινητήρα δηλαδή μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις και χαμηλότερες καταναλώσεις.


 



Η μόδα της εποχής, δεν άφησε ασυγκίνητους τους κατασκευαστές: συνδεσιμότητα λοιπόν σχεδόν σε όλα τα αυτοκίνητα. Το έξυπνο κινητό μας γίνεται κομμάτι του στάνταρ εξοπλισμού και προσφέρει υπηρεσίες που μέχρι πρότινος παρέπεμπαν σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας.


Η 86η διοργάνωση της Έκθεσης, πρωτοδιοργανώθηκε το 1905, ισορροπεί μεταξύ της crossover περιπέτειας με πολλές νέες αφίξεις στην κατηγορία, της supercar και sportscar πρότασης που εκπροσωπήθηκε επίσης επάξια στο ελβετικό floor αναζητώντας νέα ρεκόρ να καταρρίψει, αλλά και ενός νέου ύφους τεχνολογικής και εξατομικευμένης πολυτέλειας που δεν συμβιβάζεται με τις παραδοσιακές premium μορφές της.


Εκεί ανακοινώθηκε και το βραβείο για το Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016. Το κέρδισε το νέο Opel Astra.

Aπό τις πρεμιέρες ξεχωρίζει αυτή της Volvo, με το νέο S90 μαζί με το αντίστοιχο στέισον το V90 και κινητήρες αποκλειστικά τετρακύλινδρους turbo 2.000 κυβικών, βενζίνης και πετρελαίου, καθώς και υβριδικές εκδοχές τους που είναι και οι κορυφαίες της γκάμας.


 



Στους πρωταγωνιστές και το νέο Audi Q2, το μικρότερο και ιδιαίτερα φιλόδοξο crossover της γερμανικής εταιρείας, με βασικό κινητήρα τον καινούργιο 3κύλινδρος 1.0 TFSI των 115 ίππων.


Την παράσταση κερδίζει η νέα Porsche 911 R αλλά και η ανανεωμένη Bentley Mulsanne, με 537 ίππους από τον κλασικό πια V8 των 6.750 κυβικών.


Η Fiat παρουσιάζει το εντυπωσιακό 124 spider. Στην Γενεύη είναι και η νέα Alfa Romeo Giulia, στις εκδόσεις που μπορεί να προσεγγίσει το ευρύ αγοραστικό κοινό.


Η Citroen κεντρίζει το ενδιαφέρον με το νέο SpaceTourer Hyphen που έχει βασιστεί στη συνεργασία της Citroen με νεανικό ποπ-ροκ γαλλικό συγκροτήμα  Hyphen Hyphen. Δίπλα του το Citroen E-Mehari: ένα 100% ηλεκτρικό 4-θέσιο με σύγχρονη, διασκεδαστική σχεδίαση, συνδυάζοντας το ένδοξο παρελθόν με το μέλλον…


H Opel έχει δύο παγκόσμιες πρεμιέρες: το SUV Mokka X και το GT Concept – το σπορ αυτοκίνητο του μέλλοντος –  βασισμένο στο παλιό καλό GT του οποίου το πρωτότυπο παρουσιάστηκε το 1965, πάλι στη Γενέυη.


Μερικές εταιρείες, σεβόμενες την ιστορία και το ένδοξο παρελθόν, κόσμησαν τα περίπτερα τους με ιστορικά μοντέλα. Ξεχώρισε η Mercedes, με μία πλειάδα κλασσικών αυτοκινήτων, όπως η 300 SL, η «Παγόδα» κλπ.


Σημαντικά ιστορικά μοντέλα είχαν ακόμη η Porsche με την 718 Spyder RS 60, η Volvo με το 1800S, η Honda με το μονοθέσιο F1 της δεκαετίας του 1960, η BMW με την πρώτη σειρά 7 και η Aston Martin με την DB4.


Εκτοξεύθηκαν οι τιμές των κλασικών «Ferrari»

 

13/08/2015


Στις 14 Αυγούστου του 1988 έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 90 ετών ο Enzo Ferrari (γεν. στις 18/02/1898), ιδρυτής από το 1947 της μοναδικής φίρμας πολυτελών και αγωνιστικών αυτοκινήτων με το όνομα του. Πριν φύγει από τη ζωή είχε την χαρά όχι μόνο να απολαύσει τις επιτυχίες των μοντέλων του αλλά ν’ αναγνωριστεί εν ζωή (σπάνιο αυτό ως προσωπικότητα) και ν’ αποκτήσει από το Πανεπιστήμιο της Μόντενα τον τίτλο του επίτιμου Δρα Φυσικής. Αρκετοί υποστηρίζουν ότι η χρυσή περίοδος της Ferrari ήταν αυτή μεταξύ των ετών 1950-1970 όταν οι μετοχές της είχαν τις υψηλότερες αποδόσεις. Όμως οι εξελίξεις άλλα φανερώνουν.


 



Σήμερα στις ΗΠΑ οι τιμές για τις ιστορικές Ferrari συνεχώς ανεβαίνουν και βρίσκονται 7 φορές πάνω από τις αντίστοιχες προ δεκαετίας !!

Από τα 13 βασικά μοντέλα της εποχής εκείνης η θρυλική 250 GTO (Γκράντ Τουρίσμ Ομολογκέ) των 3000cc V12 και 300 ίππων που κατασκευάστηκαν 39 μόνο αντίτυπα κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ με 64 εκατ. δολάρια η 47 εκατ. ευρώ. Βέβαια να μην ξεχνάμε ότι υπάρχει και η έκδοση 4000cc πάλι V12 των 330 ίππων αλλά με αυτόματο κιβώτιο. Αποτελούν σχεδιασμούς εμπνεύσεις και κατασκευές των 1962-1963 όταν ο Ένζο σε ηλικία 64-65 ετών διατηρούσε όλη του την δημιουργικότητα.


Ακόμη και τα μοντέλα της δεκαετίας του ’80 (που βρίσκονται στα όρια των «YoungTimer»), όπως η Testarossa, στις ΗΠΑ έχουν καταφέρει να διπλασιάσουν την αξία τους στους τελευταίους 12 μήνες, όπως αναφέρει το πρακτορείο bloomberg.

Δεν είναι εύκολο να εξηγήσει κανείς πως επήλθε τα τελευταία 2 χρόνια αυτό το εκρηκτικό ενδιαφέρον των φίλων των κλασικών αυτοκινήτων για τις ‘’retro’’ Ferrari. Μπορεί να είναι η ποιότητα, η φήμη, ο σχεδιασμός, οι επιδόσεις, η αξιοπιστία ή ακόμη μια «θεϊκή λατρεία» που με τον καιρό αναπτύσσεται για μια ισχυρή παράδοση.


Είναι ενδιαφέρον ότι παρά την αλματώδη αύξηση της αξίας των Ferrari η αγορά των κλασικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ παρουσιάζει στοιχεία κορεσμού και οι προηγούμενες αποδόσεις δεν αποτελούν εγγύηση για το μέλλον. Εν τούτοις οι συναλλαγές των παλαιών-ιστορικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ ανέρχονται στα 90 δις ευρώ. Είναι ενδιαφέρον έως αστείο εκ προκειμένου το εξής:


Η Fiat chrysler αποφάσισε πρόσφατα να εισάγει στο χρηματιστήριο της Wall Street τηνFerrari. Ωστόσο χρηματιστηριακοί κύκλοι της Νέας Υόρκης πιστεύουν ότι η κίνηση αυτή μπορεί να δυσκολευτεί να προσελκύσει επενδυτές, εξ αιτίας του ανταγωνισμού που προέρχονται από το εσωτερικό.


Είναι φανερό ότι η τεράστια φήμη για το παρελθόν της φίρμας δεν βοηθά τη σημερινή πραγματικότητα. Ίσως πάλι να απέχουν παρασάγγας οι εκτιμήσεις των φίλων των «classics-retro» αυτοκινήτων από όσους κινούνται στους σύγχρονους ρυθμούς.


85η ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΕΝΕΥΗΣ


18/03/2015


Τετράτροχη πανδαισία

 

Από την Πέμπτη 5/3, η καρδιά της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας χτυπά στη Γενεύη. Μέχρι την 15η Μαρτίου, η ελβετική πόλη θα αποτελεί το παγκόσμιο κέντρο της αυτοκίνησης. Η μεγάλης εμβέλειας ετήσια Έκθεση Αυτοκινήτου, είναι αναμφισβήτητα το κορυφαίο γεγονός και φέτος στο χώρο του αυτοκίνητου.

 

Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσιάζουν εκεί ότι πιο καινούργιο ετοίμασαν τους τελευταίους μήνες οι σχεδιαστές τους. Και είχαν πολύ δουλειά… Οι περίπου 700 χιλ. επισκέπτες, από 110 χώρες παρακαλώ, θα απολαύσουν μία τετράτροχη πανδαισία, εκτίθενται 900 αυτοκίνητα, στο Εκθεσιακό Κέντρο Palexpo με τις 7 αίθουσες των 80.047 τ.μ. Στους εκθεσιακούς χώρους, υπάρχουν 220 εκθέτες με 700 εταιρείες από 30 χώρες. Συνολικά 132 παγκόσμιες και πανευρωπαϊκές πρεμιέρας καταγράφονται φέτος στη Γενεύη. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε οχήματα με εναλλακτικές μορφές ενέργειες και σχεδόν μηδενικούς ρύπους, σε εντυπωσιακά μοντέλα εκατοντάδων ίππων, που απλά μας κάνουν να ονειρευόμαστε, στις τάσεις για τα μελλοντικά δημιουργήματα των αυτοκινητοβιομηχανιών και τη μείωση του κόστους χρήσης. Ξεχωρίσαμε ακόμη την σημαντική στροφή προς αυτοκίνητα ενός η σχεδόν ενός όγκου, που προσφέρουν μικρομεσαίες διαστάσεις, μεγάλους χώρους και παράλληλα, περαιτέρω εξάπλωση του υποκυβισμού. Με μικρότερο κινητήρα δηλαδή μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις και χαμηλότερες καταναλώσεις.

 

Η μόδα της εποχής, δεν άφησε ασυγκίνητους τους κατασκευαστές: συνδεσιμότητα λοιπόν σχεδόν σε όλα τα αυτοκίνητα. Το έξυπνο κινητό μας γίνεται κομμάτι του στάνταρ εξοπλισμού και προσφέρει υπηρεσίες που μέχρι πρότινος παρέπεμπαν σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας.

 

Εκεί στην ελβετική πόλη, παρουσιάζονται αυτοκίνητα μικρά, μεσαία, μεγάλα, ονειρικά και πειραματικά. Με έμφαση την άνεση, την οικονομία την προστασία του περιβάλλοντος και βέβαια την ασφάλεια. Πιο χαμηλά, πιο χαμηλά, διαλαλούν όλοι για κατανάλωση και κυβισμό και οι αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν να τα καταφέρνουν. Μαζί και το CO2, που επηρεάζει και τα δικά μας τέλη κυκλοφορίας. Το 10% των αυτοκινήτων που παρουσιάζονται εκπέμπουν κάτω από 95 γρ./χλμ.

 

Περισσότεροι από 10.000 εκπρόσωποι του τύπου, από 90 ώρες, είχαν ένα βαρύ πρόγραμμα με 65 (!) συνεντεύξεις τύπου μέσα στις δύο δημοσιογραφικές ημέρες της έκθεσης.

 

O πόλεμος των εντυπώσεων φέτος μεταξύ των κατασκευαστών στο ουδέτερο ελβετικό έδαφος έχει ως στόχο την άλωση των καταναλωτών. Παρουσιάστε νέα μοντέλα γιατί … χανόμαστε φαίνεται να είναι το σύνθημα. Tο όπλο που χρησιμοποιείται επί το πλείστον είναι η αχαλίνωτη δημιουργικότητα, συνδυασμένη με γενναίες δόσεις τεχνολογίας! Το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, θέλει να εκμεταλλευτεί την κρίση που ξεθωριάζει. Σε άλλη γη, σε άλλα μέρη.

 

Πίσω από τους προβολείς που φωτίζουν τις λαμπερές δημιουργίες των κατασκευαστών, είναι φανερή η αδιάκοπη προσπάθεια εκ μέρους τους για την παρουσίαση καινοτόμων, αλλά και συνάμα πρακτικών ιδεών.

 

Στο ετήσιο διεθνές «ραντεβού» τους στην Ευρώπη, τα περισσότερα εργοστάσια έχουν κάτι καινούργιο να προτείνουν, παρουσιάζοντας τα νέα αυτοκίνητα παραγωγής τους. Και προϊδεάζοντας μας για τις επόμενες μεσοπρόθεσμες κινήσεις τους.

 

Ωστόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν ξεχνούν την ιστορία τους. Και μαζί με ότι νέο παρουσιάζουν, εκθέτουν κάποια εξαιρετικά ιστορικά τους μοντέλα. Ξεχωρίσαμε τα Ford GT40 και Escort Mexico, την παγόδα της Mercedes και την κλασική Alfa Romeo 1900 Sport Spider, ένα μοναδικό δείγμα αγωνιστικού αυτοκινήτου που δημιουργήθηκε το 1954, βασισμένο στα μηχανικά στοιχεία της 1900, με ένα ιδιαίτερα επιθετικό και αεροδυναμικό ανοιχτό αμάξωμα σχεδιασμένο από τον Bertone.